BLOG

Waarom goede voornemens?

januari 2018

Let’s start with why
aldus bestseller auteur Sinek. Dus waarom zou je goede voornemens maken? Waarschijnlijk omdat je:
-een gezonder, fitter lijf wilt,
-in je werk meer wilt doen wat jij echt leuk en belangrijk vindt,
-meer quality time wilt doorbrengen met je geliefden,
-een betere balans in je leven wilt met minder gestress en gezeur.
Toch?

En dus…
heb je je voorgenomen om 10 kg af te vallen, meer te gaan sporten, op zoek te gaan naar werk dat beter bij je past of minder ’s avonds te werken. Het is begin januari en dus ben je vol goede moed begonnen. De uitdaging is om het dit jaar wel vol te houden. Feit is namelijk dat veel mensen binnen korte tijd hun goede voornemens alweer laten varen. En daar wil jij natuurlijk niet bij horen.

Hoe gaat het jou wel lukken?
Met deze tips. Zo simpel? Als het simpel was had je het allang gedaan. Toch? Kom ik meteen bij mijn eerste tip:

Waarom wil je het eigenlijk niet? hè?! Ja, je leest het goed. Wat moet je laten om je voornemen te bereiken? Wat moet je gaan doen waar je geen zin in hebt? Uit je comfort zone wellicht. Minder kg klinkt fijn, maar geen wijntje met vrienden, koekje met caffè latte of frietjes met mayo ook? Meer sporten is leuk, maar ook als het druk is op je werk, of als het hard regent? Een leukere baan klinkt goed, maar je  vaste contract bij je huidige baan is ook wel prettig en solliciteren best spannend.

Waarom wil je het zeker wel? Met deze tweede tip onderzoek je wat het je gaat opleveren als je je voornemen realiseert. Ook al is dit misschien moeilijk voor te stellen. Ga eens bij jezelf na, waarom dit zo belangrijk voor je is. Waar gaat het je echt om? En kijk eens of je dit positief kan formuleren. Dus niet omdat het nu niet goed genoeg is. Maar omdat je graag beter voor jezelf of anderen wilt zorgen. Klinkt misschien als hetzelfde. Echter positieve focus zorgt voor positieve, stimulerende energie. En negatieve focus zorgt voor een negatieve, afwijzende energie. Als je goede voornemen sterk gekoppeld is aan jouw persoonlijke ‘why’ is de kans het grootst dat je het gaat volhouden.

Denk groot en maak stappen, ook al zijn het hele kleine! Je wilt natuurlijk niet in de valkuil stappen van een mooi droomkasteel, wat nooit gerealiseerd wordt. Daarom is het heel goed om je zo concreet mogelijk voor te stellen hoe de gewenste situatie eruit ziet. Hoe is het, hoe voelt het, wat doe je dan, hoe reageert je omgeving, wat is er anders? En om vervolgens stappen te gaan zetten. Dus ga hardlopen, haal geen snacks meer in huis, praat eens met een loopbaancoach en laat die laptop ’s avonds dicht. Zo simpel.

Betrek je omgeving erbij. Een beetje externe druk kan nooit kwaad. En oprechte support al helemaal niet! Dus deel wat je voornemens zijn. Wellicht hebben ze nog nuttige tips en adviezen. Of motiveer je ze om samen met jou de uitdaging aan te gaan.

Vier tussentijdse successen. Het eindresultaat van een goed voornemen bereik je waarschijnlijk pas over een paar maanden of nog langer. Het kost tijd om je goede voornemens tot een nieuwe routine te maken. Natuurlijk ben je extreem intern gemotiveerd om je doel te behalen. Het kan echter geen kwaad om geslaagde tussenstappen te vieren. Dat boost je zelfvertrouwen en motiveert je om het vol te houden.

Dus ‘it starts with why’. Focus op jouw waarom. En blijf dit herhalen voor jezelf. Schrijf het op, deel het met anderen, plak het ergens waar het zichtbaar is voor jezelf. Want je wordt natuurlijk op de proef gesteld. En je zult vast een keer terugvallen in oud gedrag. En terugkeren naar je comfort zone. Dat is geen reden om op te geven. Slechts een uitnodiging om weer verder te gaan. Op weg om jouw doel te realiseren. Stap voor stap!

veel succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RECEPT

Lekker romige groentesap

Geeft je een gezonde energie-boost! En is heerlijk door deze combinatie van zoet (wortel)- pittig (gember)- fris (komkommer)-bitter (spinazie en basilicum) en romig (avocado).

><

INTERESSANTE BOEKEN

Inmiddels heb ik al heel veel boeken gelezen die over coaching en/of voeding gaan.
Één van mijn favorieten is:

de-kracht-van-kwetsbaarheid

De kracht van kwetsbaarheid
van Brené Brown
Een inspirerend boek over jezelf durven zijn!
Lees meer over dit boek >>

><

 

Kloeze & Coaching